Riktlinjer för fondbolagens marknadsföring och information

Riktlinjer för fondbolagens marknadsföring och information antagna av Fondbolagens förening vid styrelsemöte den 6 december 2004 samt senast uppdaterade den 18 februari 2025.

Följande riktlinjer behandlar frågor om information och marknadsföring av fonder, samt rådgivning. Riktlinjerna innefattar genom p. 2.1-2.9. en överenskommelse med Konsumentverket om marknadsföring av fonder.

Revidering av riktlinjerna 18 februari 2025

Vid styrelsemöte den 18 februari 2025 beslutades om reviderade riktlinjer med anledning av utvecklingen inom EU:s hållbarhetsregelverk. Ändringarna omfattar punkt 2.10 i riktlinjerna som reglerar vad som ska vara uppfyllt för att ett medlemsbolag ska kunna göra marknadspåståenden om att de har valt bort en viss verksamhet.

Revideringen innebär att gröna obligationer som är utgivna enligt EU:s förordning om europeiska gröna obligationer (2023/2631/EU) och obligationer som utgivits enligt motsvarande standarder med tredjepartsverifiering undantas. Undantaget ligger i linje med syftet med förordningen - att underlätta gröna investeringar och motverka grönmålning, och utgör en tydlig avgränsning av tillgångarna som berörs. Undantag görs även för obligationer - såväl gröna som sociala - som utgivits enligt motsvarande standarder med tredjepartsverifiering, exempelvis ICMA.

Vidare ska kraven på emittenten avse det företag som emitterat värdepappret, inte hela koncernen. Genom att ta bort kravet på koncerntillhörighet kommer placeringsmöjligheterna öka för fonder som exkluderar viss verksamhet, vilket kan underlätta omställningen till en hållbar ekonomi genom att fler hållbara investeringar blir tillgängliga. Förändringen överensstämmer med EU:s hållbarhetsregelverk såsom SFDR (2019/2088/EU), taxonomiförordningen (2019/2088/EU) och Esmas riktlinjer om fondnamn (ESMA34-472-440) som fokuserar på specifika ekonomiska verksamheter snarare än hela koncerner.

Det görs även ett mindre förtydligande avseende begreppet omsättning.

Revidering av riktlinjerna 7 december 2022

Vid styrelsemöte den 7 december 2022 beslutades om reviderade riktlinjer med anledning av nya regler kring hållbarhetsrelaterade upplysningar respektive PRIIP-faktablad.

Revideringen innebär:

  • I avsnitt 1.2 Faktablad görs en ny hänvisning till PRIIP-förordningen.
  • I avsnitt 1.5 Hållbarhetsrelaterade upplysningar görs en ny hänvisning till EU-kommissionens delegerade akt om upplysningar enligt SFDR. Vidare utmönstras hänvisningen till föreningens vägledning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för fonder.
  • I avsnitt 3.1 Rådgivning tas ett avsnitt om rådgivning till konsument bort.

I samband med revideringen kommer följande vägledningar att utmönstras:

  • Vägledning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för fonder
  • Vägledning för fondbolagens redovisning av fonders koldioxidavtryck (inklusive pm)
  • Vägledning för upprättande av faktablad - KIID

Föreningens Vägledning för upprättande av PRIIP-faktablad för fonder ersätter Vägledning för upprättande av faktablad - KIID.

Revidering av riktlinjerna med anledning av ny branschöverenskommelse från 1 maj 2022

Fondbolagens förening har ingått en ny branschöverenskommelse (BÖ) med Konsumentverket om fondmarknadsföring. Vid styrelsemöte den 6 april 2022 antogs reviderade riktlinjer för fondbolagens marknadsföring och information. Revideringen innebär att riktlinjerna uppdaterats med den nya överenskommelsen med Konsumentverket (punkterna 2.1–2.9), som träder i kraft den 1 maj.

Genom ändringarna anpassas BÖ till nya riktlinjer från Esma om fondmarknadsföring (ESMA34-45-1272). Därtill görs vissa förändringar för att möjliggöra marknadsföring i sociala medier, dels genom att en kortare risktext får användas, dels genom klargöranden att det kan räcka med en länk för att hänvisa till viss information som annars är obligatorisk att ha med i fondmarknadsföring.

Riktlinjer för fondbolagens marknadsföring och information (pdf)