Fondbolagens förening har beretts möjlighet att lämna synpunkter på förslagen i rubricerad promemoria.

I promemorian föreslås ändringar i lagen (1996:1006) om valutaväxling och annan finansiell verksamhet. I den föreslagna lagtexten anges att företag som avser att bedriva finansiell verksamhet ska ansöka om registrering av sin verksamhet hos Finansinspektionen (2 § första stycket). Från kravet på registrering undantas enligt 2 § första stycket nämnda lag de företag som räknas upp i 1 kap. 2 § första stycket 1–3, 6, 8, 9 och 11–13 §§ lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (nedan PTL), och fysiska eller juridiska personer som bedriver försäkrings-distribution enligt lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution (2 § första stycket punkterna 1 och 2). I uppräkningen av företag som undantas från registrerings-skyldighet ingår varken fondbolag eller AIF-förvaltare.

Föreningen utgår från att fondbolag och AIF-förvaltare – på samma sätt som i dag – inte omfattas av tillämpningsområdet för de föreslagna ändringarna av lagen om viss finansiell verksamhet, och att detta är skälet till att de inte räknas upp bland de företag som undantas från registreringsskyldighet. Föreningen anser emellertid att det vore lämpligt att det i den förslagna lagen anges att undantaget även omfattar fondbolag och AIF-förvaltare. Detta kan exempelvis åstadkommas genom att 2 § första stycket punkten 1 kompletteras med en hänvisning till punkterna 7¹ och 10² i PTL.

FONDBOLAGENS FÖRENING

Angelica Thornquist Lavicka
senior jurist

¹ Fondverksamhet enlig lagen (2004:46) om värdepappersfonder.
² Verksamhet som förvaltare av alternativa investeringsfonder enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.

Ladda ner dokument: Remissvar avseende promemorian Åtgärder mot missbruk av alternativa betalningssystem