Remissvar avseende förslag till nya föreskrifter om gränsöverskridande distribution av fonder (FI Dnr 21-29970)

Fondbolagens förening har inbjudits att lämna synpunkter på förslag till ändringar i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder resp. (FFFS 2013:10) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Förslagen innebär en anpassning till nya EU-regler om gränsöverskridande distribution av fonder.

Dokument för nedladdning:
Remissvar föreskrift om gränsöverskridande distribution av fonder

Föreningen har följande synpunkter.

Ändringar i 32 kap. FFFS 2013:9

I 32 kap.  7 och 8 §§ FFFS 2013:9 föreslås nya bestämmelser om information som ska lämnas av ett förvaltningsbolag som förvaltar en värdepappersfond. Rubriken på 32 kap. (”Information som fondföretag lämnar i Sverige”) och kapitlets inledande paragraf återspeglar dock inte att kapitlet rör information som förvaltningsbolag lämnar i Sverige.

I 32 kap. 7 och 8 §§ föreslås bestämmelser som rör ”lokala” funktioner som ett förvaltningsbolag och ett fondföretag ska tillhandahålla i Sverige. I 1 kap. 6 c och 8 §§ lagen (2004:46) om värdepappersfonder används inte begreppet ”lokala”, utan endast ”funktioner” som tillhandahålls här i landet. Bestämmelserna genomför nya regler i UCITS-direktivet (2009/65/EG) om sådana funktioner, som bl.a. innebär att det inte får krävas någon fysisk representation i värdlandet. Tillägget av begreppet ”lokala” i föreskrifterna skulle kunna skapa viss tvekan om innebörd, varför en mer lag- och direktivkonform lydelse – dvs. en utmönstring av begreppet ”lokala” – bör övervägas.

Ändringar i 5 kap. FFFS 2013:10

I 5 kap. 6 a § FFFS 2013:10 föreslås nya bestämmelser som rör ”lokala” funktioner i Sverige. Av samma skäl som anges ovan bör det övervägas om begreppet ”lokala” ska tas bort.

I 5 kap. 6 a § första stycket föreslås hur information om de uppgifter som utförs genom funktioner som avses i 5 kap. 2 § andra stycket 4 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, LAIF, ska tillhandahållas. Det bör övervägas att utforma bestämmelsen på motsvarande sätt som i 32 kap. 7 § FFFS 2013:9 och att hänvisa till sådan information som avses i 5 kap. 2 § andra stycket 4 e LAIF för en bättre förståelse av vilken information som åsyftas.

Föreningen noterar att Finansinspektionen inte fått bemyndigande att meddela föreskrifter om språkkrav avseende information som ska tillhandahållas icke-professionella investerare vid upphörande av marknadsföring av alternativa investeringsfonder. När det gäller motsvarande information avseende värdepappersfonder finns ett sådant bemyndigande. Det innebär att konsumentskyddet ser olika ut för dessa produkter. Detta förefaller vara ett förbiseende i lagstiftningen.

 

FONDBOLAGENS FÖRENING

Helene Wall
chefsjurist