Fondsparande ökar i popularitet bland unga

En färsk undersökning från Kantar Sifo Prospera* visar att unga mellan 18–33 år anser att fonder är den bästa sparformen på längre sikt. De har ökat sitt fondsparande under de senaste åren och idag sparar 83 procent av dem i fonder. Jämfört med äldre sparare väljer yngre i högre grad själva ut sina fonder utan hjälp av rådgivare. De använder sig också oftare av fristående fondtorg. Unga för, trots sina lägre inkomster, över höga belopp till fonder varje månad. Det är vanligt med ett månadsbelopp på mellan 2 000–4 999 kr.

“Det är glädjande att så många yngre fondsparar; de har lång tid på sig att få ränta på ränta på sina pengar. Det är också positivt att många svenskar månadssparar. Fortsätt med det, på så sätt sprider man riskerna när man köper fondandelar i både upp- och nedgångar,” säger Rebecca Jansson, fondekonom på Fondbolagens förening

Unga har ökat sitt fondsparande

8 av 10 svenskar uppger att de har någon typ av fondsparande (privat eller via tjänstepension). Det är en stabil nivå jämfört med den senaste mätningen 2022. En skillnad jämfört med tidigare är dock att de unga (18–33 år) har ökat sitt fondsparande från 75 procent 2022 till 83 procent 2024, och inte längre är underrepresenterade. Som tidigare fondsparar 65–76-åringar i lägre grad än övriga grupper.

Drygt 7 av 10(73 procent) sparar i fonder privat. Bland de unga sparar 78 procent privat i fonder.

Automatiskt genererad beskrivning

Fonder bäst för långsiktigt sparande, inte minst yngre uppskattar sparformen

På frågan vilken sparform som är bäst lämpad för långsiktigt sparande (över 5 år) svarar en majoritet, 42 procent, fonder. På delad andra plats kommer sparkonto och aktier med 12 procent. Fler män än kvinnor föredrar aktier, medan fler kvinnor än män föredrar sparkonto som långsiktig sparform.

De yngre åldersgrupperna är mer positiva till fondsparande: 55 procent av 18–33-åringarna tycker fonder är den bästa sparformen på lång sikt, medan endast 30 procent av 65-76-åringarna anger samma sak.

Automatiskt genererad beskrivning

Fler buffertsparar – yngre sparar till bostad

När det gäller ändamålet med fondsparandet syns i årets undersökning en tydlig ökning av andelen som buffertsparar i fonder – 53 procent jämfört med 44 procent 2022. Detta gäller särskilt kvinnor och medelålders (51–64 år). De yngre (18–33 år) sparar i högre grad till hus/lägenhet. Det är också populärt att spara till pensionen.

ISK-sparande mest populärt

Sedan möjligheten att spara på ISK infördes 2012 som ett sätt att göra det enklare att byta och deklarera sina fonder så har sparformen stadigt ökat i popularitet. Idag uppger en majoritet, 52 procent av svenskarna, att de sparar på ISK. Som en jämförelse har 39 procent ett direktsparande i fonder. I åldersgruppen 18-33 år sparar 63 procent på ISK.

Fler letar aktivt själva fram fonder, särskilt män och yngre

En majoritet av spararna har valt sina fonder efter rekommendation från en bankman/rådgivare (46 procent). Allt fler letar dock aktivt själva upp vilka fonder de ska investera i (41 procent). Särskilt gäller detta män (48 procent) och åldersgrupperna 18–33 år (45 procent) och 34–50 år (49 procent).

Unga vänder sig till fristående fondtorg

80 procent av svenskarna har sitt fondsparande hos en bank, medan 27 procent använder sig av ett fristående fondtorg. Här sticker de yngsta (18–33 år) ut: hela 47 procent fondsparar på ett fristående fondtorg.

Stora summor i fonder

Bland dem som månadssparar (50 procent) är den vanligaste summan att överföra 2 000–4 999 kr (29 procent), följt av 1000–1999 kr (22 procent). Även här utmärker sig de yngre, där 34 procent, trots lägre inkomster, för över 2 000–4 999 kr (34 procent) och 18 procent för över 5 000 kr eller mer till fonder varje månad.

Automatiskt genererad beskrivning

De flesta, 37 procent, uppskattar att deras fondkapital är värt över 250 000 kr. Här har de äldre hunnit spara ihop större belopp än de yngre, vars kapital ofta ligger mellan 50 000–249 000 kr.

*Om undersökningen
Kantar Sifo Prospera har på uppdrag av Fondbolagens förening vartannat år sedan 2010 undersökt det svenska folkets sparande. Denna undersökning är genomförd med hjälp av 1 000 intervjuer med personer i åldrarna 18–76 år med deklarerad årsinkomst över 50 000 kronor under 5 mars – 2 april 2024.

Rebecca Jansson, fondekonom Fondbolagens förening
08-506 988 07 / 079-143 80 43 / rebecca.jansson@fondbolagen.se

Eva Reimers, kommunikationschef Fondbolagens förening
070-644 31 70 / eva.reimers@fondbolagen.se

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Kapitalförvaltning, AMF Fonder, Avanza Fonder, Carnegie Fonder, Cicero Fonder, Cliens Kapitalförvaltning, C WorldWide, Didner & Gerge Fonder, East Capital Group, Enter Fonder, Excalibur Asset Management, FCG Fonder, Fidelity International,  First Sentier Investors, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, Indecap, ISEC Services, Infranode, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Lysa Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Fonder, Nordea Fonder, Nordnet Fonder, ODIN Fonder, Ruth Asset Management, SEB Investment Management, Sensor Fonder, Simplicity, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, Storebrand Asset Management, Storebrand Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Summa Equity, Swedbank Robur, Söderberg & Partners Asset Management, Tellus Fonder, TIN Fonder, Tundra Fonder, Wahlstedt & Partners, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Andulf Advokat, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, efa, EY, Fondo Solutions, FundRock Management Company, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, Kessler Topaz Meltzer & Check LLP, Mannheimer Swartling, MFEX, Morningstar Sweden, Northern Trust Service SE, PwC Sverige, Roschier, Saxena White P.A., Vinge, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.