Nyhet Publicerad

Nämnd säkerställer etisk fondmarknadsföring

Etiska nämnden för fondmarknadsföring, ENF, ska verka för att aktörer som marknadsför fonder följer marknadsföringsreglerna. Personer, företag eller myndigheter kan anmäla ärenden, numera även anonymt.

ENF bildades år 2000 för att se till att den branschöverenskommelse som finns mellan Konsumentverket och Fondbolagens förening efterlevs. Överenskommelsen gäller t.ex. regler om hur fondernas riskinformation och avkastning ska visas. Nämnden verkar självständigt och tar hänsyn till såväl marknadsföringsregler som Fondbolagens förening antagit, som andra rättsregler, och normer om god affärssed.

Nämndens arbete styrs av stadgar. Den kan på eget initiativ uttala sig i principfrågor. Dessutom kan såväl enskilda personer som företag och myndigheter med flera anmäla ärenden till nämnden. Sedan i år finns det även en möjlighet för den som anmäler att utåt vara anonym.

Nämnden kan utdöma en avgift och vidta disciplinära åtgärder vilket kan antas ha en förebyggande effekt. Tanken är att seriösa aktörer inte ska förlora marknadsandelar till aktörer som bedriver oseriös marknadsföring.

Läs mer om ENF och revideringen av stadgarna.