Maria Rengefors ny ordförande i Fondbolagens förenings styrelse

[2017-05-15] Maria Rengefors, Nordea Fonder, har i dag valts till ny ordförande i Fondbolagens förenings styrelse. Vid stämman valdes även Carl Cederschiöld, Handelsbanken Fonder, till ny vice ordförande och Åsa Wallenberg, SPP Fonder, som ny styrelseledamot.

Det beslutades vid föreningens stämma på måndagen.

”Att få vara med i diskussionen kring förutsättningarna för ett folksparande som fonder känns både spännande och ansvarsfullt. Det finns många viktiga frågor att fokusera på, premiepensionssparandet är en till exempel. Det ska bli kul att tillsammans med både styrelsekollegor och kansliet få fortsätta att driva branschgemensamma frågor, säger Maria Rengefors, ordförande i Fondbolagens förening.

Fondbolagens förenings styrelse:

Ordförande:
Maria Rengefors
            Nordea Fonder

Vice ordförande:
Carl Cederschiöld
         Handelsbanken Fonder

Övriga ordinarie ledamöter:
Peter Branner                 SEB Investment Management                           omval
Annelie Enquist              Skandia Fonder                                                   omval
Helena Hillström           Didner & Gerge Fonder                                      omval
Liza Jonson                      Swedbank Robur                                                 omval
Magnus Lekander          East Capital                                                          omval
Johan Wahlman              FIM Fonder                                                          omval
Åsa Wallenberg               SPP Fonder                                                          nyval

Vid frågor kontakta:

Maria Rengefors, ordförande Fondbolagens förening

Fredrik Nordström, vd Fondbolagens förening
08-506 988 01 / 070-219 35 20 / fredrik.nordstrom@fondbolagen.se

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, BMO Global Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Asset Management, East Capital, Enter Fonder, FCG Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Granit Fonder, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Monyx, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Söderberg & Partners Asset Management, Tundra Fonder, Xact Kapitalförvaltning, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Advokatfirman Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, Denovo Advokatbyrå, EY, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC, SEB Fund Services, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.