Inbjudan till pressträff: Fondåret 2016 och trendspaning för 2017

[2017-01-10] 2016 har varit ett skakigt år på världens marknader med bland annat Brexit och presidentval i USA, samtidigt som räntorna varit fortsatt rekordlåga och många stora utländska valutor har stärkts mot den svenska kronan. Så hur valde svenska folket att placera sina pengar under fondåret 2016? Blev det ett nytt rekordår för fondsparandet och vilka fonder sparade vi i? Vad kan vi vänta oss av fondåret 2017? Vilka blir de viktigaste frågorna på fondområdet och hur påverkar de sparare och svensk fondmarknad?
Fondbolagens förening bjuder in till en pressträff med årsstatistik, analys och trendspaning, samt insikt i aktuella frågor med en framåtblickande expertpanel.

Datum: måndag den 16 januari

Tid: kl 9.00–ca 10.30

Plats: Fondbolagens förening, Stureplan 6

Från Fondbolagens förening medverkar vd Fredrik Nordström, chefsjurist Helene Wall, chefsanalytiker Fredrik Pettersson och ekonom Fredrik Hård.

Paneldiskussion:
Lisa Synning, förvaltar Handelsbanken Fonders Tillväxtmarknad Tema med hållbarhetsfokus, Jon Scheiber, vd för Tundra Fonder med inriktning på de nya tillväxtmarknaderna, så kallade frontier markets, och Angelica Hanson som förvaltar AMF Aktiefond Småbolag.

Anmälan och frågor: Åsa Drakenberg, asa.drakenberg@fondbolagen.se,
08-506 988 06  /  0707-31 00 69  (gärna före den 13/1)

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, BMO Global Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Asset Management, East Capital, Enter Fonder, FCG Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Granit Fonder, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Monyx, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Söderberg & Partners Asset Management, Tundra Fonder, Xact Kapitalförvaltning, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Advokatfirman Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC, SEB Fund Services, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.