Ny ordförande och styrelse
i Fondbolagens förening

[2011-05-16] Thomas Eriksson, vd för Swedbank Robur, är ny ordförande i Fondbolagens förening. Det beslutades vid måndagens föreningsstämma, där också fem nya styrelseledamöter valdes in.

Fondbolagens förenings nye ordförande Thomas Eriksson kommenterar hur han ser på föreningens uppdrag:

”Fondbranschen står inför mycket stora förändringar med nya möjligheter när ändringarna i lagen om investeringsfonder träder i kraft den 1 augusti. Fondbolagens förening spelar en mycket viktig roll i det som branschen kan göra tillsammans för att värna förtroende för fonder och skapa goda förutsättningar för branschen både i Sverige och internationellt. Att utgå från andelsägarnas intressen är inskrivet både i föreningens stadgar och i lagen om investeringsfonder. Det är utgångspunkten för föreningens arbete. Fondsparandet sker i dag i mycket stor utsträckning inom pensionssparandets ramar och det är något som kommer att vara minst lika viktigt framöver. Fonder passar bra för långsiktigt sparande i pensionssystem som är premiebaserade.

Att öka kunskap är något som kommer högt upp på min önskelista framöver. Konsumentskydd i all ära, men starka konsumenter är ännu bättre.”

Fondbolagens förenings nya styrelse:

Ordförande:

Thomas Eriksson, Swedbank Robur Fonder                                              nyval

Vice ordförande:

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, Länsförsäkringar Fondförvaltning     omval

Ordinarie ledamöter:

Katja Bergqvist, Handelsbanken Fonder                                                    omval

Erik Feldt, Nordea Fonder                                                                               omval

Peter Branner, SEB Fonder                                                                            nyval

Declan Mac Guinness, Carlson Fonder                                                       nyval

Jessica Malmfors, Skandia Fonder                                                             nyval

Adam Gerge, Didner & Gerge Fonder                                                          nyval

Per Wennberg, Skagen Fonder                                                                    nyval[1]

Vid frågor kontakta:

Thomas Eriksson, ordförande Fondbolagens förening

Pia Nilsson, vd Fondbolagens förening

Åsa Drakenberg, Informationschef

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, Capinordic Asset Management, Carlson Fonder, Carnegie Fonder, Catella Fondförvaltning, Danske Capital, Didner & Gerge Fonder, East Capital Asset Management, Enter Fonder, Evli Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Folksam LO Fond, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Holberg Fondene, JP Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Nordea Fonder, Nordea Investment Funds, Odin Fonder, SEB Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar SICAV, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Svenska Lärarfonder, Ålandsbanken Fonder, Öhman Fonder.

[1] Tidigare suppleant